Header image

PIEREN IN HET WEEKEND

Mei

De maand April/Mei was qua vangst erg wisselend. Zo werd er door verschillende van ons gevist aan De vecht, De Eem, IJssel, Biesbosch, Arkervaart en het Noord-Hollands kanaal. Omdat het voorjaar is en de watertemperatuur nog niet al te hoog was gingen we opzoek naar de “bekende” voorjaarswateren om de paaivis te vangen.

Met name De Eem werd een aantal keer met een bezoek verblijd en met wisselende resultaten. Het was met name de wind die erg vervelend was en met aardig wat beaufort onze hengels teisterde. Opa zijn deel 4 knakte als een luciferhoutje, dat gelijk met verbaal geluid werd ondersteund. We hadden heel veel last van lijners en die waren amper te houden, mede omdat de gemiddelde brasem al snel 2+ kg was. Zodoende lag de gemiddelde vangst maar zo rond de 7 kilo per persoon.

De Vecht was qua vangst beter. Hier heb ik samen met Antonio de feeder maar ter hand genomen (wederom ontzettend veel wind). De aanbeten waren zoooooo voorzichtig, dat ik met een 18/100 nylon hoofdlijn en een ½ oz top pas de eerste brasems kon verzilveren. Met een totaal van 6,56 kilo voor Antonio en 16,87 kilo voor mijzelf was het toch een geslaagde dag.

Twee dagen later (Jaha... ik had vakantie, met Ome Ed naar de IJssel bij Kampen geweest. Een prachtig stuk water aan een park aan de rand van Kampen, waar je de auto vlak achter je kwijt kan (al was het maar voor even). De parkeerplaatsen aldaar waren alleen geschikt voor vergunninghouders, maar gelukkig mochten we deze wel gebruiken voor het laden en lossen, dan is het toch even lastig als je later de auto midden in het centrum mag parkeren van Oom agent. Ed begon gelijk met de feeder en ikzelf wilde toch is met de stok proberen. Foute keuze achteraf, Ed zat lekker te vissen en had regelmatig beet, terwijl ik met een 25 grams Cralussodobber (het stroomde dus lekker) amper beet kreeg. Op het eind van de dag toch nog maar even de feeder gepakt en kon toch nog een mooie winde verschalken. Het rare was dat je op de made totaal geen beet kreeg en dat de vis wel reageerde op een caster. Ed had een leuk netje vol met windes, voorn en één dikke brasem. Terwijl de week ervoor de ene platte na de andere werd gevangen (Ed was even met de motor aan het toeren); dus zo wispelturig is de vis nog steeds.

De dag na Koninginnedag zou het dan moeten gebeuren. Met acht man zaten we op ons vertrouwde plekkie aan de Biesbosch incl. onze gastvisser Hennie. Bij aankomst was al gelijk duidelijk dat het verschrikkelijk moeilijk zou worden, want het leek wel of ze het hadden gevuld met kraanwater. Je kon zonder problemen je voer op 13 meter op de bodem zien liggen. Geen vis te bekennen en niemand had dus een streep beet gehad. Zonde, het was een windstille dag met volop zon (Snor had een lekker rood nekkie).

De tweede week was het weer een windvolle week en hadden drie man (eigenlijk 4) van ons de zondagmorgen om 6 uur uitgekozen om aan het Noord-Hollands kanaal te gaan vissen. De ochtend begon prachtig met een water als een spiegeltje. De weersvoorspelling gaf aan dat het in de loop van de ochtend drastisch zou wijzigen, dus toch maar voor de feeder gekozen. Dat bleek achteraf de juiste keuze, na twee uur begon het aardig te waaien en zelfs zo af en toe een buitje als toegift. Op sommige momenten was het leuk vangen; de brasem ging steeds fanatieker bijten. Opa zat in de volle wind/regen en hield het halverwege de middag voor gezien. André en ikzelf zaten redelijk uit de wind en besloten om nog even door te gaan (de zon ging zelfs schijnen). Aan het einde van de “sessie” mijn vangst gewogen (21,75 Kg) en heb voor mijzelf lekker zitten vissen.

De woensdag waren we met vier man sterk aanwezig aan De Eem. Alleen was “onze stek” op het eiland bezet, zodoende dat we het maar aan de haven gingen proberen. Ed en Kruimeltje (Antonio) zaten links van de boom, terwijl Opa en ikzelf de andere kant voor onze rekening namen. Iedereen had een andere keuze qua hengel; zo nam Herman de vaste stok ter hand, Ed de match, Antonio de feeder en ikzelf een licht pickertje. Ed had een paar visjes en zijn “maatje”had niet veel meer. Opa was zo aardig om zijn leefnet en schepnet ter beschikking te stellen, zodat we aan het eind van de dag onze vangst in zijn geheel konden wegen. We kwamen net onder de 20 Kg uit. Dat ze hier erg zuinig beten bleek wel.... Je werd gedwongen om met minimaal haak 18 en 8/00 lijn te vissen. Met deze gegevens zijn Opa en ik die vrijdag erna weer naar het zelfde stekkie gegaan. Het 1e uur ging het supergoed; binnen het kwartier hadden we allebei 3 mooie brasems in het netje liggen. Daarna werd het snel minder en werd er af en toe een visje gevangen (wel dikke vis van 2+ Kg). Op het einde van de middag kleurde de lucht zwart en begon het keihard te waaien en te regenen met hier en daar een donderslag. Dus alles zo snel mogelijk ingepakt en de vis helaas niet gewogen, we hadden beide toch redelijk vis.

De zaterdag was ik uitgenodigd om een koppelwedstrijd mee te vissen aan de Arkervaart. Het was een dag met gemengde gevoelens. Qua resultaat hadden we het prima gedaan, alleen het gewicht van 1.365 gram viel toch iets tegen. Terwijl er de week ervoor de ene na de andere platte werd gevangen. We werden dus 4e in ons vak (van de 28 koppels) en 12e overall van de in totaal 85 koppels. Het was wel een duur dagje; Edwin had zijn lenzen vergeten in te doen en liep tegen mijn hengel aan terwijl deze in de steun lag (een prachtige scheur overdwars) en even later brak hij zijn 6e deel van zijn eigen hengel. Later die dag werd het geheel toch enigszins gecompenseerd, de gekochte lootjes brachten drie prijzen op (twee emmers met voer en een tube om je dobbers uit te loden) en tezamen met de dagprijs (foedraal van JvS) ging ik met een volledig gevulde auto (had echt geen streep ruimte over) naar huis.

Marcel

NAAR BOVEN

Bent u getuige van visstroperij? Bel het meldpunt AID, 045-5466230. 24uur per dag.